AWAL FASA LIMA TAHUN PERTAMA

1:46 pm

Assalamualaikum warahmatullahhi wabarakatuh! 

Pejam celik, pejam celik, dah masuk hari pertama untuk bulan yang kedua di tahun dua ribu tujuh belas ni. Rasa macam baru semalam ja masuk tahun dua ribu enam belas kan? Makin cepat masa berlalu, makin meningkat usia dan makin berkurang usia kita untuk hidup. 


Selalunya, bila tiba hari pertama di setiap bulan baru, saya dan suami akan saling ingat mengingati tarikh pernikahan yang ke berapa bulan. Nampak macam remeh, kan? Mungkin remeh bagi orang lain, tapi tak remeh untuk diri sendiri. 


Jujur, terkadang rasa takut. Kita akan hidup entah berapa puluh tahun dengan pasangan, takut sangat bila kita hidup di era zaman serba moden, kes perpisahan pun makin bercambah! Terkadang rasa takut kalau pasangan tak dapat bersabar, atau lain lain (malas nak senaraikan bende yang negatif)


Jadi, setiap bulan kita akan saling ingat mengingati, menghargai, berdoa yang baik baik, usaha untuk jadi yang baik di antara yang terbaik juga, sebab kita dah tempuh macam macam liku sepanjang tempoh pertunangan untuk menghalalkan satu sama lain. Tambahan, saya pulak macam terkena renjatan sebab saya dan suami terus bertunang tanpa tahu asal usul.


Suami cuma kenal dengan mama saja, lepas tu terus cakap nak bertunang dengan anak mama  Saya cuma kenal nama, tak tahu anak ke berapa dan sebagainya. Lepas bertunang, baru pelan pelan nak kenal. 


Jadi, saya rasa macam kena renjatan elektrik tu kuat sangat, dan merasai sangat perjalanan menghalalkan hubungan tu. Lumrah, dalam diam ada yang suka dan ada yang tak suka, walau dalam keluarga sendiri. 


Persediaan pernikahan, semuanya saya urusankan sendiri TANPA bantuan sesiapa kecuali mama dan suami. Memang perit sangat rasanya. Jadi, di sebalik keperitan, saya sangat mengharap suami dapat menerima saya seadanya, limpahkan kasih sayang semampunya, dan semoga kita sama sama kuat untuk menempuh hari hari mendatang dengan sabar dan redha dengan setiap percaturan Allah.


Jadi, mana mungkin kita akan sia-siakan apa yang kita usahakan selama ini kan? Mohon pada Allah, moga Allah jaga apa yang kita sayang, moga Allah hadirkan ketenangan, cinta serta kasih sayang dan rahmahNya hingga ke akhirnya. 



Gambar kawin tak da, gambari ni je ada :)


You Might Also Like

2 comments

Sebuah Pertemuan

Daisypath Friendship tickers

Cinta Pertama

Daisypath Anniversary tickers

Saat Lafaz Sakinah

Daisypath Anniversary tickers